Onderwijs en ICT

Janneke Louwerse blogt over digitale didactiek

02. Moodle

Sinds ik Moodle ken, slaap ik te weinig. Geen wonder, want een mens klikt en vinkt wat af bij Moodle, dat is zeker. Maar, je blijft ook dingen ontdekken in Moodle, je kunt schier eindeloos experimenteren en dingen naar je hand zetten. Want Moodle is flexibel. Geen dwingende formats of weekplanningen, bijna alles is in te stellen. Net zoals je als docent gewend bent om je eigen onderwijs vorm te geven.
Leerlingen kunnen een actieve rol spelen, initiatief nemen en met elkaar, klassikaal of in groepen, samenwerken. Juist dit onderlinge contact (‘leren doe je samen’) is een verademing ten opzichte van de talrijke elektronische leeromgevingen die volledig gecentreerd zijn rond de docent en zich vooral toeleggen op administratief gemak, controle en toetsing. Nee, neem dan het open source, sociaal constructivistische Moodle met zijn sympathieke, weinig slicke, techno-hippie-achtige uitstraling.
Zowel op het Stanislascollege als op de Hogeschool maak ik dankbaar gebruik van Moodle.

Kijk voor meer informatie onder meer op de site van de Nederlandstalige Moodle Vereniging Ned-Moove.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s