Op het internet is het een rage: hauling. Mensen, in het bijzonder meisjes, prijzen hun net aangeschafte goederen aan voor de webcam. Ze tonen het product, praten enthousiast over de voordelen en de voordelige prijs en waar het onmisbare product op de kop getikt is.
Dat kunnen mijn leerlingen ook, dacht Ben Hoefnagel, docent Engels en ict-ambassadeur op SCW. Maar in een vreemde taal ‘haulen’ is nog niet zo eenvoudig. En de meeste havo-4 leerlingen moesten bovendien de nodige gêne overwinnen om overtuigend hun mobiele telefoon, gymschoenen of make-up-artikelen aan te prijzen.
Hoewel het logistiek complexe lessen waren waarbij assistentie vereist was, was Hoefnagel niet ontevreden met de opbrengst. In ‘normale’ spreeklessen is het maar de vraag of alle leerlingen daadwerkelijk de doeltaal bezigen. En dat is nu toch maar mooi gelukt. Bovendien zal de leerling zijn/haar hauling-prestatie moeten terugkijken en analyseren.
Zie ook het Kennisnet innovatieproject van het Mondriaan College in Oss: http://www.innovatieregeling.nl/category/nieuwe-videotoepassingen/flipcamera/