Onderwijs en ICT

Janneke Louwerse blogt over digitale didactiek

ICT-Studiemiddag

‘Joh, dat wist ik helemaal niet, dat ie (m/v) dat deed. Dat zou ik ook wel willen.’
Afgelopen woensdagmiddag, 14 maart, vertelden vijf docenten over hun dagelijkse lespraktijk met ICT. Deze zogenaamde best practices toonden zeer diverse toepassingen: ingesproken powerpoints voor zelfstandig werken (natuurkunde), bloggen om ervarend en creatief te leren (levensbeschouwing), inspreken in de ELO voor het trainen van spreekvaardigheid (Spaans), toetsen met Wintoets (alle vakken) en volledig digitaal en altijd actueel werken zonder lesboek (maatschappijwetenschappen).
Na afloop van deze inspirerende reeks mochten de docenten hun eigen ict-vaardigheden testen in de ELO en – veel belangrijker – hun scholingsbehoeften op ict-didactisch vlak verwoorden. Deze inventarisatie stelt de school in staat een passend cursusaanbod samen te stellen en docenten met gemeenschappelijke wensen of juist aanvullende expertise met elkaar in contact te brengen. Want zoals tijdens de studiemiddag weer duidelijk bleek: van elkaar leren en elkaar inspireren is plezierig en effectief. En nog verbluffend goedkoop ook.

Met veel dank aan de presenterende docenten Ruth Brinkmann, Ben Hoefnagel, Cindy Mevis, Petra Schnetz, Yolande Vonhoff.

Aanleiding voor de ICT-studiemiddag was het gereedkomen van het ICT-en leermiddelenbeleidsplan waarin de ambities en werkwijzen tot 2015 zijn geformuleerd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 20/03/2012 door in ict-beleid, ict-didactiek, leermiddelenbeleid, scholing, SCW.