De voltijd studenten van de minor Digitale didactiek en Nieuwe Media van de Hogeschool Rotterdam bezochten vandaag het STC (Scheepvaart en Transport College – ‘Leading in Learning’) aan de Lloydkade.
En ik mocht mee.
Myrthe Konings en haar collega’s ontvingen ons in het onlangs opgeleverde NauTechlokaal, een leerlokaal als een schip met brug, messroom en machinekamer.
Vooraf hadden de studenten (ja – allemaal!) zich via de digitale leeromgeving voorbereid op de les nautische techniek. De les zelf had de ontspannen vorm van een circuit: op verschillende plekken (niveaus) in het lokaal werkten studenten aan praktische opdrachten die ze via hun telefoon, ipad of laptop aangeboden kregen. En dat leverde levendige discussies en een plezierige mix van ‘oude’ en nieuwe media op. Van werken op een papieren zeekaart met parallel lineaal tot het aanleggen van leidingen in een virtuele machinekamer.
Het verbaast dan ook niet dat de ervaringen met de ‘echte’ MBO-studenten positief zijn. De studenten komen beter voorbereid naar school en hebben een actievere rol tijdens de lessen dan voorheen.