Dat veel lerarenopleidingen nog een inhaalslag hebben te maken wat betreft digitale didactiek is genoegzaam bekend. Het onderzoek van Kennisnet uit 2013 wond er geen doekjes om: ‘Lerarenopleiding sluit niet aan op het onderwijs van de 21ste eeuw’. En zo piepjong was die eeuw toen ook al niet meer.
Werk aan de winkel dus.
Goed nieuws: de Hogeschool Rotterdam biedt sinds 2014/15 de minor Digitale Didactiek en Nieuwe Media aan. Een minor is een groot bijvak van een half jaar waarbij studenten behalve kennis vergaren ook een praktijkonderzoek uitvoeren in opdracht van een externe partij, meestal een school.
Voor zowel studenten als docenten is de minor een intensieve ontdekkingstocht geworden, waarbij veel goed ging en, eerlijk is eerlijk, ook wel eens wat goed fout. Maar de opzet – werken in leerteams aan thematische weekopdrachten, een optioneel aanbod van workshops en natuurlijk het omvangrijke praktijkonderzoek – is zonder twijfel een succes. De studenten hebben zich verdiept in de grondslagen van digitale didactiek, elektronische leeromgevingen, webtools, digitaal toetsen en learning analytics en mediawijsheid (i.h.b. sociale media).
De onderwerpen van de praktijkonderzoeken waren zeer uiteenlopend, maar wat opvalt is dat in vrijwel alle onderzoeken de rol en de deskundigheid van de docent cruciaal blijken. Van grote implementatievraagstukken (Hoe bereiken we de befaamde ‘meerwaarde’ van onderwijs met laptops of tablets?), tot kleinschalige onderwerpen als Flipping the Classroom, interactieve tools in de klas of het vergroten van het leerrendement door formatief digitaal te toetsen.
Onderstaande video geeft een indruk van de sfeervolle presentatiemarkt die de afsluiting vormde van de minor 2014/15. De video is bedoeld om studenten (zowel voltijds als deeltijd) volgend cursusjaar te verleiden voor de zogenaamde ‘eminor’ te kiezen.