Dinsdagmiddag 19 juni heeft de docentengroep van het BYOD-project ‘In Eigen Beheer’ de koppen bij elkaar gestoken en deze kick off verliep, onder de bezielende leiding van Koos Eichhorn (ABZHW) en Wies Coppes (Hogeschool Lieden), heel plezierig en constructief.
In een ‘placemat setting’ – buitengewoon low-tech – is er gebrainstormd over klassenmanagement met laptops, digitaal lesmateriaal en kennisdeling onderling en met andere docenten. Bovendien heeft men kennisgemaakt met het TPACK model. Dit model geeft aan wat het ultieme streven van een rechtgeaarde laptopdocent zou moeten zijn: de vakinhoudelijke en didactisch-pedagogische kennis integreren met de technologische/ict kennis. Dat deze technologische kennis in dienst staat van het onderwijs werd niet betwist, want over de hoofdboodschap van deze middag was iedereen het wel eens. Een docent moet vanuit de onderwijsvisie, het didactische doel, bepalen welke ict-toepassingen hij/zij inzet. Niet andersom. (Al kon niemand ontkennen dat bepaalde tools en gadgets een mens toch ook wel weer op didactische ideeën kan brengen…)
De volgende bijeenkomst zal in het nieuwe schooljaar zijn wanneer de docenten al een paar weken in de laptoprealiteit ondergedompeld zullen zijn geweest. Net zo min als op deze middag, zal men dan om gespreksstof verlegen zitten.