Ict in het onderwijs heeft te kampen met tegenwind. Deels vanwege de financiële misère, maar meer nog door een aanzwellend melancholisch tegengeluid, ook niet ongebruikelijk in tijden van crisis. De verslaglegging van de NOS van de verkiezing ‘leraar van het jaar’ van afgelopen weekend is daar een mooi voorbeeld van:
‘Niet de leraren die handig gebruik maken van internet en sociale media, maar ouderwets betrokken leraren mogen zichzelf Leraar van het Jaar 2013 noemen.’ (NOS.nl, 5 oktober 2013)
Logisch, aan wie zou u uw kind overleveren: aan een ‘ouderwets betrokken docent’ of aan een ‘handige internetter’?
De vermeende tegenstelling die hier geschetst wordt, is karikaturaal. Er zijn helemaal geen twee partijen zoals Ankie Cuijper, genomineerd docent, op haar blog overtuigend aangeeft. Maar de gedachte die eraan ten grondslag ligt – de inzet van ict in het onderwijs gaat ten koste van het intermenselijke, leraar-leerling-contact – is interessant om nader te bekijken. Aan wat voor ict denkt men dan? Waarschijnlijk aan ouderwetse drilloefeningen, eindeloze invuloefeningen die automatisch worden nagekeken, geestdodende multiple choice ellende. Niet zozeer aan de genoemde sociale media dus, want die hebben juist een verbindend effect op mensen, en dus ook op leerlingen.
Zo zullen de video’s van de eveneens genomineerde Joost van Oort tot méér persoonlijk (off line) contact tussen docent en leerling tijdens de les leiden, als ze volgens het ‘flipping the classroom’-principe worden ingezet. Andere sociale media, zoals wiki’s, lokken meer interactie uit tussen leerlingen onderling en zodra een docent leerlingen laat bloggen, ontdekt hij/zij fantastisch veel over hun interesses, vaardigheden en creativiteit. Mijn ervaring leert me dat de overgrote meerderheid van de leerlingen graag op zo’n manier werkt. En dat verbaast me niet: hun werk wordt niet alleen door mij gezien, maar ook door medeleerlingen en dikwijls door familie en vrienden. Dat is winst, want een publiek motiveert en maakt inspanningen relevant.
Je zou warempel, met wat hulp van ict, betrokken leerlingen krijgen. Een ouderwets fijn idee.
Beste Janneke,
Wat een mooi artikel schreef je daar! Het is me uit het hart gegrepen. Wellicht krijgt ICT-onderwijs pas de wind in de rug als ook de economie weer opkrabbelt, maar in de tussentijd roeien we met de riemen die we hebben en we blijven onze collega’s deelgenoot maken van al het moois dat er in onze laptopklassen gelukkig ook gebeurt :)!
Iedere collega die daarvoor open staat is er weer één!