Onderwijs en ICT

Janneke Louwerse blogt over digitale didactiek

Over BYOD en doorbreken

Niets leuker dan aandacht. Vandaar dat ik graag het interview dat Kennisnet met mij hield Ik lever nu beter en relevanter onderwijs aanprijs.
Ik schrok aanvankelijk van de pretentieuze kop, maar nee: het klopt. Ik vind inderdaad dat ik relevanter, en dus beter, bezig ben dan een paar jaar geleden.
Zo – dat is eruit.

Desalniettemin blijft het vaak zoeken, ploeteren en soms zelfs modderen met dat ge-BYOD. Er gaat lestijd verloren aan technische en organisatorische rompslomp. Niet alle werkvormen of programmaatjes pakken uit zoals gehoopt. Op zwakke momenten denk je dus vertwijfeld waarom je je dit toch in vredesnaam op je hals gehaald hebt.
En in een fractie van een seconde weet je het weer! Omdat leerlingen recht hebben op onderwijs met ict. Zo simpel is het. Zoals een ieder recht heeft op moderne gezondheidszorg, hebben de leerlingen recht op gedegen, eigentijds, relevant onderwijs dat hen goed voorbereidt op komende beproevingen.

Dat realiseert het doorbraakteam zich ook. Dit initiatief van de VO- en PO-raad en de ministeries van OCW en EZ wil in 2017 ‘de doorbraak onderwijs en ict’ hebben gerealiseerd. Lovenswaardig, maar helaas ziet men ict voornamelijk als middel om gepersonaliseerd leren vorm te geven, om maatwerk te leveren, om efficiënter te werken. Maar ict is ook juist zo goed in het verbinden van mensen. Het internet is daar één groot bewijsstuk van.
Ik gebruik ict om leerlingen een podium te bieden, om te discussiëren, te reflecteren op elkaars en eigen werk, om samen te werken aan een groter geheel. Dat is vaak helemaal niet efficiënt en des te nuttiger. Het bereidt leerlingen namelijk voor op een verre van efficiënte wereld en werkomgeving: eentje met collega’s of klanten, of zeg maar gerust: mensen.

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 16/12/2013 door in BYOD, In Eigen Beheer, Kennisnet.